back to top

Nástroje udržitelnosti v logistice

Klíčové nástroje udržitelnosti v logistice, Ringil mezi nimi

Evropská unie si stanovila cíl, že do roku 2050 bude uhlíkově neutrální. Je to velmi sebevědomý cíl a k jeho splnění vedou postupné kroky.

Podle dohody známé jako Green Deal pro Evropu má do roku 2030 30 % silniční dopravy nad 300 km jezdit jiným způsobem, do roku 2050 dokonce 50 %.

Udržitelný rozvoj dopravy v Česku

V českém kontextu je důležitým dokumentem Státní politika životního prostředí ČR 2030 s výhledem do 2050. Obsahuje mj. SWOT analýzy ochrany ovzduší a přechodu ke klimatické neutralitě.

Mezi slabými stránkami výslovně uvádí vysoký podíl silniční nákladní dopravy na přepravách na střední a delší vzdálenosti. Příležitostí je preferovat železnici před nákladní silniční dopravou.

Priority v dopravě podle Ministerstva životního prostředí

  • postupný rozvoj nízkoemisních a bezemisních vozidel
  • rozvoj kombinované dopravy (zejména silnice + železnice),
  • odklon tranzitní a individuální dopravy z center měst

Pro převedení (nákladní) silniční dopravy na železnici je důležité vybudování terminálů (překladišť) a také zvýšení kapacity železniční dopravy.

Projděte si podrobněji přehled klimatických závazků České republiky.

Nástroje udržitelné logistiky

Dopady nákladní dopravy na životní prostředí snížíme několika základními způsoby, nejlépe jejich kombinací:

1.   Alternativní pohon – elektromobily, vodíková auta, CNG auta

Nejsilnější směr inovací v Evropě je v současnosti elektromobilita. Závazek EU je neprodávat po roce 2035 žádná auta se spalovacím motorem. Větší pozornost je věnována osobním automobilům, ale vyrábějí se už i elektrokamiony. Potíž je však v jejich reálné nedostupnosti pro firmy a dořešená není ani otázka recyklace.

2.   Změna dopravního prostředku – místo silnice železnice, kombinovaná (intermodální) přeprava

Evropa má do roku 2050 závazek přesunout 75 % nákladních přeprav na železnici. Půjde zejména o přepravy na střední a delší vzdálenosti.

Železniční nákladní doprava je efektivnější:

  • 3x nižší energetická náročnost železnice oproti silniční dopravě,
  • úleva přetíženým silnicím a zvýšení bezpečnosti osobní silniční dopravy,
  • vyřešení potíží s nedostatkem řidičů kamionů,
  • úspora na mýtném – stále se zvyšuje, nově zavedeno i v Německu a Rakousku,
  • možnost snadno přepravovat i vyšší objemy a tonáže zboží.

Můžeme uvažovat i o využití říčních toků. Vzhledem k výkyvům počasí ale splavnost kolísá a zajištění splavnosti pomocí zdymadel je ekologicky nešetrné a administrativně náročné.

3.   Lepší organizace dopravy

Tento bod je výzvou jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu.

Alfa a omega lepšího řízení dopravy je pracovat se svými daty – sledovat místa, kam jezdíme, časy vytížení, frekvence přeprav.

Existuje mnoho systémů řízení dopravy (Transport Management System – TMS). Například TMS Ringil umí účinně převzít rutinní operace v plánování přeprav, které člověk zastane jen těžko. Eviduje přepravy včetně všech detailů, uchovává dokumentaci, sledujete v něm průběh přeprav 24/7, komunikujete s dodavateli i dopravci.

4.   Snížení objemu dopravy

Klíčem k plnění tohoto cíle je lokálnost a decentralizace. Budovat a využívat lokální zdroje energie – bioplynové stanice či fotovoltaiku, přemýšlet o udržitelné spotřebě doma i ve firmě.

Každý z těchto nástrojů v současnosti slouží mnoha experimentům, možnosti inovací jsou velmi široké. Třetí možnost – lepší organizace dopravy – je nejrychlejší a čelí nejmenšímu počtu technických i jiných problémů. Digitální nástroje máme, začněme je používat.

Nejnovější články

Další články autora